Hollandia Roeiwedstrijden Nabeschouwing

Hollandia Roeiwedstrijden Nabeschouwing

Hollandia Roeiwedstrijden

Afgelopen weekend, 21 en 22 mei vond de Hollandia Roeiwedstrijden plaats op de Bosbaan te Amstelveen. Beide wedstrijdploegen, Zwaar ’16 en Licht ’16, zouden van start gaan. Door een blessure konden de lichte heren uit de 2- niet starten. Zwaar ’16 ging wel op beide dagen van start en heeft een goed raceroei weekend gehad!

Zaterdag

Vanwege de weersvoorspellingen waren de klassementsnummers naar voren verschoven en mocht de ploef Zwaar ’16 (Aksel Scholtens, Marc Ketelaar, Stefan de Roos, Christian Benstein met stuur Nathalie Ketelaar) een keer extra omdraaien in bed. Zij moesten namelijk pas om 10:45 starten. De wind bleef gelukkig nog zwak in de ochtend. De baan lag er mooi bij en de vliegtuigen vlogen over de baan. Ook vlogen de boten over de baan heen door de gunstige windrichting (wind mee). Ondertussen waren de mannen zich aan het voorbereiden voor hun wedstrijd in het Nieuwelingen 4+ veld. Ze kregen de laatste woorden mee van coach Thom en toen was het tijd voor de start. Ze lagen in baan 1 naast Asopos, Triton/ Thêta combinatie, Okeanos en naast twee boten van Proteus. De eerste drie boten die de finish passeerden mochten naar de A-finale. Dit betekende dat ze dus drie boten achter zich moesten laten.

Coach Thom

De start ging vliegensvlug! Boreas lag mooi in het veld en had zelfs even de koppositie te pakken. Bij het middenstuk lieten de mannen zich jammer genoeg  kennen en lagen ze op de vierde positie op meer dan een bootlengte van de Triton/ Thêta combinatie. Toch gaven de mannen niet op en gaven ze zich nog volledig in de 250 meter eindsprint. Ze vlogen richting de Triton/ Thêta combinatie. Jammer genoeg was het net niet genoeg voor een derde plek. Ze verloren op minder dan 1 seconde van die combinatie en hoefden in de middag dus geen A-finale te roeien.

De spullen konden dus  weer ingepakt worden en men kon weer lekker op tijd thuis of op de camping zijn. De wekker werd wel weer gelijk gezet, omdat de mannen op zondag wel weer vroeg moesten starten (09:00).

CIMG2741

Zondag

Coach/ Admiraal Thom vertrok om 06:45 uit Zwolle samen met bestuurslid Liseth voor de tweede dag van de Hollandia Roeiwedstrijden. In tegenstelling tot gisteren, vielen de druppels uit de lucht. Toch was het wel ideaal roeiweer, want de temperatuur was lekker en er zat veel zuurstof in de lucht. Eenmaal aangekomen, hoefden ze niet lang op de roeiers te wachten. Nathalie en Marc Ketelaar arriveerden als eerste en Nathalie maakte zich vast klaar om zich in te wegen. Daarna kwamen Christian Benstein en Aksel Scholtens er ook aan. Christian fietste met twee fietsen, want wat bleek nu; Stefan de Roos had een lekke band… Dat was weer een beetje jammer, maar de mannen hadden er wel zin in. Christian en Nathalie waren beiden niet helemaal fit, maar dat slaat hen niet uit de weg. Ondertussen kregen wij ook bericht dat de coaches Gerrit en Nynke zich verslapen hadden. Toch waren ze gelukkig wel op tijd voor de voorwedstrijd van de mannen in het Beginnelingen 4+ veld.

De mannen hadden vandaag wat minder oproeitijd, maar het was wel voldoende om hun raceplan uit te voeren. Ze lagen bij de start en toen gaf de Duitse starter aan dat het nog 10 minuten zou duren tot de start. Euros 1 en Okeanos, de tegenstanders van Boreas in hun voorwedstrijd, gingen toen vast een startje doen om toch nog even warm te blijven. Boreas wilde ook starten en net na de derde haal van het startje nam de Duitser zijn woorden weer terug en gaf aan dat de ploegen terug moesten keren naar de start voor hun voorwedstrijd. De ploegen lagen dus opnieuw klaar bij de start.

Het licht sprong op groen en net als gisteren, hadden de mannen weer een goede start. Bij de eerste 500 meter lagen de boten op gelijke hoogte van elkaar. Hierna liep Boreas iets uit en hield deze voorsprong ook vast. Ze kwamen met een eerste tijd van 07:06.00 over de finish. Dit was drie seconden voor de nummer twee van hun voorwedstrijd. Dit betekende dat ze hun eerste A-finale van dit seizoen mochten starten en daarnaast hadden ze ook weer een PR gevaren.

CIMG2745 - kopie

De roeiers, coaches en supporter(s) hadden dus ongeveer 3 uur de tijd om zich te douchen/ zich warm aan te kleden/ een bak koffie te drinken/ te eten of om te genieten van de andere wedstrijden. De finale stond namelijk om 14:05 gepland.

Om half 1 verzamelde iedereen zich weer bij de botenwagen voor de voorbespreking van de A-finale. Na hun wedstrijdplan besproken te hebben, gingen de mannen met stuur er weer volledig voor. De coaches sprongen de fiets op en ook bestuurslid Liseth, die nu een fiets had geleend van een bestuurslid van Okeanos, ging weer als supporter meefietsen. De roeiers wilden in de finale een tijd onder de 7 minuten varen en in het veld liggen.

Zo gezegd zo gedaan…
Bij de eerste 500 meter lagen ze nek aan nek met de ploegen van Euros 2, Asopos en Laga. Euros 1 was niet meer te bekennen en zo begon de strijd tussen deze vier ploegen. Rust houden, lange klappen en maximaal dood gaan. Proberen die knop te vinden om ook dat middenstuk niet de andere ploegen de kans te geven om er vandoor te gaan. Dit lukte! Ook op de 1000 meter lagen de mannen van Boreas nog steeds naast de boten van Euros 2 en Asopos. Laga lag nu twee seconden achter. Euros 2 wilde nu echt een keer dat blik bemachtigen en zij gingen er rond de 1500 meter vandoor met Asopos op hun hielen. Toch liet Boreas zich ook niet gek maken en probeerde de achtervolgingsrace in te zetten. De eindsprint werd ingezet… Euros 2 is/ was toch een stukje sterker en zij werden welverdiend eerste van de A-finale. Asopos werd tweede, Boreas derde, Laga vierde en Euros 1 kwam 30 seconden later ook nog de eindstreep over. Boreas feliciteerde de mannen van Euros. Zwaar ’16 had opnieuw een PR neergezet en dus een prima prestatie geleverd. Wellicht kunnen ze bij de ZRB (11 & 12 juni) in Tilburg wel blik trekken. Ze hebben nog drie weken de tijd om te trainen voor deze wedstrijd, dus we kijken er allemaal nu al naar uit.

Boreas Hoogh!

CIMG2762 - kopie

Hollandia eindtijden

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*